Lektiecafé: Et skridt i den rigtige retning

 

Den nye folkeskolereform byder lektiecafeen velkommen. Et kærkomment tiltag, lyder det fra nogle af landets førende skolearkitekter, som mener, at caféideen kan bane vejen for innovative læringsformer.

En af de mest omstridte debatter omkring den nye folkeskolereform har været indførelsen af en lektiecafé. Torsdag blev politikerne på Christiansborg så enige om reformen, og resultatet betyder, at det bliver obligatorisk for de danske folkeskoler at tilbyde frivillig lektiecafé til sine elever i fremtiden.

Ideen om at bringe lektiecafeen systematisk ind i skolehverdagen er kærkommen. Det mener i hvert fald en af Danmarks førende tegnestuer på skolefronten, SKALA Arkitekter.

- Vi har i årevis arbejdet med hele ideen bag lektiecafeer, når vi bygger og renoverer skoler, siger Kurt Ankjær, adm. direktør i arkitektvirksomheden.

Et begreb, ikke et rum

Men hvis den frivillige lektiecafé skal blive en succes, så skal vi væk fra tankegangen om, at en lektiecafé er et gråt rum, der indbyder til kedsommelighed efter skolens almindelige lektioner er overstået, mener Kurt Ankjær.

- Der er ingen, der siger, at en lektiecafé skal være et bestemt rum.  Vi anser i stedet ordet lektiecafé som et begreb. Det er en tilstand, som skal befordre leg og læring i højere grad, og som netop skal være med til at styrke fagligheden den vej rundt, ikke tvinge den ned i halsen på eleverne, siger han.

Indførelsen af den frivillige lektiecafé betyder, at 2-3 af de timer, der oprindeligt lå i regeringens helhedsskolereform, ikke bliver obligatoriske. Og med den frivillige tilgang handler det om at gøre lektiecafeen til noget spændende og lærerigt.

- For os at se handler det om, at man skaber ejerskab i egen læring. Hvis en elev skal bruge sin egen fritid på at benytte lektiecafeen, er det ensbetydende med, at de skal investere noget i det. Derfor er cafeen også nødt til at være et sted, hvor man gerne vil være, siger Kurt Ankjær.

Erfaringerne peger i den retning

SKALA Arkitekter har mere end 25 års erfaring med at tegne og bygge skoler, og virksomheden har hele tiden en række skolebyggerier i gang.

- Vi er vant til lange dialoger med skolerne, eksperterne og eleverne selv omkring fremtidens skoler. Vi lytter dagligt til specialister på området, og derfor har vi hele tiden en finger på pulsen. Vi gør os altid i at inddrage brugerne, og derfor kan vi også se, hvilken retning udviklingen går i, siger Kurt Ankjær, som understreger vigtigheden af, at politikerne nu åbner op.

- Det er positivt, at den politiske holdning går den her vej, for som rådgivere har vi netop set skolerne, og interessenter inde omkring, efterspørge tiltag i den retning. Så i virkeligheden er folkeskolereformen en kæmpe gave for skolerne, hvis bare de er åbne for det.

Et fælles miljø

Fremtidens skole bliver ofte beskrevet med brug af smartboards, tablets og inddragelse digitale virkemidler i undervisningen. Men vi skal væk fra at tænke på fremtidens læringsformer ud fra materielle komponenter. For de komponenter kan være passé allerede om et år. Det handler om fællesskabet, forklarer Kurt Ankjær.

- Den tendens, vi møder, når vi rådgiver på skoler, er, at det for stederne handler om i fællesskab at skabe et miljø, hvor man gerne vil være. Både elever, lærere og pædagoger. Vi skal væk fra forståelsen for, at man skal ind i et gråt lokale for at lære noget. Med lektiecafébegrebet kan skolen blive 'et folkehus i byen'. Det skal være et attraktivt sted, som man ikke vil hjem fra, forklarer Kurt Ankjær.

- Derfor er det op til de enkelte skoler at gøre en indsats her. Skolernes mangfoldighed skal til syne igennem inklusion af både lærere og elever.

Bibliotekerne kan bane vejen

For at skabe rammerne om fremtidens innovative præmis for lektiecafeen foreslår den østjyske tegnestue, at man eksempelvis kigger nærmere på de mange skolebiblioteker, der med tiden bliver mere og mere udfaset som et resultat af den digitale tidsalders indtog i skolerne.

- Skal man tage fat i et konkret sted på mange skoler, hvor vi har arbejdet med at skabe en ny forståelse og ideen bag lektiecafeer, så er skolebibliotekerne oplagte, siger Kurt Ankjær.

- De skal transformeres, så de bliver et pulserende centrum for skolens aktiviteter. Og det centrum skal skabe en synergi, som breder sig til hele skolen. Hvis vi integrerer leg, læring og aktivitet i fællesskabet, så bliver lektiecafeen en frivillig mulighed, som ingen vil gå glip af, siger Kurt Ankjær. 

 

 

For mere info:

Kontakt adm. direktør, SKALA Arkitekter, Kurt Ankjær. Tlf: 29 99 66 00, mail: ka@skala-ark.dk

 

Skolepressemeddelelse

 

Det handler ikke bare om at have en lektiecafé, det handler om at skabe et dynamisk centrum for skolen, som læring og leg, aktivitet og inspiration kan florere ud fra, mener SKALA Arkitekter.

/media/3618/closeup_detalje.jpg